Χρησιμοποιούμε cookies για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του diana.gr. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας συμφωνείτε με τη χρήση τους. Μάθετε περισσότερα...

Απάτες σε ηλεκτρονικές συναλλαγές - κάρτα SIM

Posted by dianagr 15/04/2021 0 Comment(s)

Απάτες σε ηλεκτρονικές συναλλαγές - κάρτα  SIM

          Η βασική μέθοδος της απάτης είναι η υποκλοπή των κωδικών πρόσβασης και στη συνέχεια η απόσπαση η αντικατάσταση της κάρτας ΣΙΜ του κινητού

Απομιμήσεις ειδοποιήσεων για κορωνοϊό. Οι απατεώνες στέλνουν email, SMS ή μηνύματα στα κοινωνικά μέσα που μιμούνται ειδοποιήσεις από επίσημους οργανισμούς υγείας, κυβερνητικού φορείς, εταιρείες κ.λπ. Παροτρύνουν τον αποδέκτη του μηνύματος να ανοίξει τα συνημμένα αρχεία ή να επιλέξει τους υπερσυνδέσμους (link), που όμως ανοίγουν κακόβουλα ή μολυσμένα προγράμματα.

Επισκευή υποτιθέμενης βλάβης υπολογιστή. Οι απατεώνες τηλεφωνούν σαν υπάλληλοι από εταιρεία λογισμικού και ενημερωνουν τον χρήστη ότι υπαρχει βλάβη στον υπολογιστή του. Τον καθοδηγούν να ακολουθήσει κάποια βήματα στον υπολογιστή του, με σκοπό δήθεν να του επισκευάσουν τη βλάβη. Εάν ο χρήστης ακολουθήσει τα βήματα, οι απατεώνες αποκτούν απομακρυσμένη πρόσβαση στον υπολογιστή και υποκλέπτουν ευαίσθητα προσωπικά στοιχεία και κωδικούς.

Ψεύτικες αγγελίες, προσφορές και επίμονες επικοινωνίες για δήθεν ευκαιρίες, υποσχέσεις για επενδυτικές ευκαιρίες, ψεύτικες αγγελίες για άμεση πρόσληψη και πλήρωσης θέσεων, κ.ά. Χαρακτηριστικό της μεθόδου αυτής είναι η πίεση που προκαλούν στο υποψήφιο θύμα για γρήγορη λήψη απόφασης (πχ "για περιορισμένο χρόνο” κλπ).

Απάτη με τιμολόγια η αποστολές κουριερ με επισυναπτόμενα συμπιεσμένα η μη αρχεια. Ποτέ μην ανοίγετε επισυναπτόμενο αρχείο από διεύθυνση εμαιλ που δεν γνωρίζετε καλα.

Phishing ή "ψάρεμα”, δηλαδη η απόκτηση των κωδικών πρόσβασης και η υποκλοπή της κάρτας SIM του κινητού ώστε να επιβεβαιώνονται οι κωδικοί πρόσβασης το ebanking και οι συναλλαγές. Γενικά, αυτό αναφέρεται σε περιπτώσεις ύποπτων μηνυμάτων εμαιλς με στόχο να εξαπατηθούν οι παραλήπτες τους και να γνωστοποιήσουν σε τρίτους προσωπικές πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας τους.

Τρόποι αντιμετώπισης

Οι βασικοί κανόνες:

  1. έλεγχος της διεύθυνσης της ιστοσελίδας και του email του αποστολέα. Πρεπει να γίνεται έλεγχος του εμαιλ και στα δυο μέρη του, πριν και μετά το @ (domain name). Πρεπει και τα δυο να είναι γνωστά
  2. συναλλαγές μόνο απο γνωστές ιστοσελίδες και επικοινωνία με γνωστά email και SMS.
  3. Ένα εμαιλ είναι ύποπτο όταν είναι επίμονο, ζητά άμεση απάντηση, ειδικά με παράκαμψη των προβλεπόμενων διαδικασιών
  4. Σε καμία περίπτωση μία πραγματική τράπεζα ή υπηρεσία πληρωμών δεν ζητά κωδικούς και τρόπους πρόσβασης στους λογαριασμούς
  5. προσοχή στα λινκ για συναλλαγές , SMS και άγνωστες ιστοσελίδες ή emails. Το λινκ μπορεί να μας οδηγήσει σε ψεύτικες ιστοσελίδες. Απάτη σε τραπεζικές συναλλαγές μέσω Internet με αντιγραφή κινητού

Μία μέθοδος για την προστασία των συναλλαγών είναι η ισχυρή ταυτοποίηση του χρήστη με την αποστολή κωδικού στο κινητό τηλέφωνο.

Ενας τρόπος παράκαμψης αυτής της διαδικασίας προστασίας είναι το SIM Swapping ή απάτη ανταλλαγής SIM. Αυτός που επιχειρεί την απάτη πρώτα προσπαθεί να αποσπάσει τους κωδικούς ebanking του χρήστη (phising)  και στην συνέχεια επιχειρεί να εκδόσει νέο αντίγραφο της κάρτας SIM του κινητού του κατόχου που έχει βάλει στόχο να εξαπατήσει.

Δηλαδή εμφανίζεται κάποιος στη εταιρεία κινητής τηλεφωνίας και ισχυρίζεται ότι έχασε το κινητό η χάλασε η κάρτα SIM και ζητά έκδοση νέας. Σημειώστε, ότι η αντικατάσταση της κάρτας SIM από τον κάτοχο είναι νόμιμη. Η απάτη συνίστατει στο ότι αυτοί παριστάνουν τους κατόχους SIM και ορισμένες φορές εμφανίζονται και με εξουσιοδότηση του κατόχου. Αν πάρουν την νέα κάρτα SIM, την ενεργοποιούν και κάνουν συναλλαγες μέσω του ebanking με τους κωδικούς του κατόχου και το SMS που έρχεται στην νέα κάρτα SIM  στο κινητό τους.

Ο πραγματικός κάτοχος της SIM βλέπει ότι το κινητό του δεν έχει σύνδεση, καθώς με την ενεργοποίηση της νέας, απενεργοποιείται η παλιά, δηλαδή του κατόχου.

Για το λόγο αυτό, οι τράπεζες προειδοποιούν τους καταναλωτές ότι αν δουν το κινητό τους χωρίς σύνδεση, αυτό να τους υποψιάσει καθώς είναι πιθανόν το πρώτο βήμα της απάτης. Ο καταναλωτής πρέπει να μιλήσει κατ’ ευθείαν με την τράπεζά του και τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας.

Leave a Comment